Betalning
Du kan välja mellan 2 olika betalningsformer:
1. Dankort, Mastercard & Visa Electron
För att undvika stöld och andra säkerhetsrisker sker kortbetalning via en 3rd party gateway.
Detta gör att du säkert och enkelt kan betala med kort utan att vi någonsin får dina uppgifter i våra händer.
Detta är det säkraste och enklaste sättet att betala på.
2. Mobile Pay.
Betalning har aldrig varit enklare (och säkrare) Vi tar självklart emot Mobile Pay. Detta väljs mycket enkelt efter att man gör sin beställning.
Vi tar inga kortavgifter.
Beloppet dras först på ditt kort när varan skickas.
Reservation av belopp
Betalar du med ett internationellt betalkort, reserveras beloppet omedelbart. Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills:
1) Vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
2) pengarna frigörs enligt avtal med din kortutgivare.
Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.
Vi skickar samma dag, eller nästa vardag med GLS, så har du det 1-3 dagar efter att vi har skickat!
I november och december har vi utökat returrätten, så alla beställningar som köpts i november och december kan returneras fram till den 14 januari! - Så du kan tryggt köpa julklappen!
Under resten av året har vi 30 dagars full returrätt. Om smycket inte är som förväntat skickar du bara tillbaka det och får pengarna tillbaka.
Öl, Vin och Sprit får endast säljas till personer över 18 år
Frakt
Vi skickar alla våra varor med GLS. Du kan välja mellan 3 olika fraktmetoder:
- Till paketbox/Posthus (Detta är gratis för våra horn och smycken, men inte för Mjöd och böcker)
- Direkt till dörren med Track and Trace
Vi skickar till Danmark samt de flesta länder i Europa. Vi skickar också till Färöarna och Grönland.
Beställningar till länder utanför EU kan komma att påföras tull och moms enligt landets regler.
Normalt har du varorna inom 1-3 dagar (utomlands 3-6 dagar) efter att vi har registrerat din beställning. Är du inte hemma kan paketet hämtas på postkontoret.
Ångerrätt
I november och december har vi utökat returrätten, så alla beställningar som köpts i november och december kan returneras fram till den 14 januari! - Så du kan tryggt köpa julklappen!
Under resten av året har du som konsument 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.
Ångerrätten löper ut 30 dagar efter den dag du har mottagit din vara. Om du har beställt flera olika varor i en och samma beställning, men de levereras enskilt, börjar fristen från den dag du mottar den sista varan.
Fristen innebär att du har 30 dagar från mottagandet för att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett mail till Info@Ydale.se eller använda standardångerformuläret som du hittar längst ner i köpvillkoren.
Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss.
Ångra en del av köpet
Om du har köpt flera varor hos oss, har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de är köpta i en och samma beställning.
Observera att du inte får fraktkostnaderna tillbaka om du ångrar en del av ditt köp.
Följande varor omfattas inte av ångerrätten:
Leverans av varor som antas bli fördärvade eller föråldrade snabbt,
Retur
När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 30 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss.
Du måste själv betala för att paketet returneras, och det är du som ansvarar om det uppstår en skada under transporten.
Ingen ångerrätt
Dessa avtal kan inte ångras:
Leverans av förseglade varor, som av hälso- eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returnera, och där förseglingen har brutits efter leveransen
Varor som är anpassade efter dina specifikationer eller har fått en personlig prägel.
Varans skick när du skickar tillbaka den
Om varan har förlorat värde, och det beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar, kan du endast få tillbaka en del av köpesumman. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna. Vi rekommenderar att du returnerar varan i den ursprungliga förpackningen. Om den ursprungliga förpackningen saknas kan det eventuellt leda till en värdeminskning av varan.
Återbetalning av köpbeloppet
I november och december har vi utökat returrätten, så alla beställningar som köpts i november och december kan returneras fram till den 14 januari! - Så du kan tryggt köpa julklappen!
Om du ångrar ditt köp får du tillbaka dina pengar. Om varan har försämrats drar vi av det belopp som du ansvarar för.
Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (detta gäller dock inte extra leveranskostnader i de fall där du har valt en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), senast 30 dagar från den dag då vi har mottagit ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.
Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om något annat.
Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varan, om du inte skickar oss dokumentation för att ha returnerat den.
Varan skickas till:
Ydale.se
Wæbersvej 15
4000 Roskilde
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
Reklamationsrätt
När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler för varuköp.
Det betyder att du har reklamationsrätt i 24 månader.
Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller ett prisavdrag, beroende på den konkreta situationen.
Du ska reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter att felet har upptäckts, kommer reklamationen alltid att vara i tid.
Är reklamationen berättigad, återbetalar vi dina (skäliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i säker förpackning. Kom ihåg att få ett kvitto på avsändningen så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.
Varan skickas till:
Ydale.se
Wæbersvej 15
4000 Roskilde
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
När du returnerar varan, vänligen bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.
Personuppgiftspolicy
Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss:
Namn, adress, tlf.nr. och e-postadress.
Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig.
Vad delar vi med andra:
Dina personuppgifter används på följande sätt:
- Från oss, för att packa din beställning
- Från pakkelabels.dk, för att skapa fraktetiketter så att din beställning kommer hem
- Av Epay, för säker hantering av dina betalningsuppgifter
Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett tillräckligt skydd.
Personuppgifterna registreras hos Ydale.se och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas.
Vi samarbetar dessutom med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar enbart uppgifter på vårt uppdrag och får inte använda dem för egna syften.
Den personuppgiftsansvarige på ydale.dk är Jesper S. Bendix.
Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig.
Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan till exempel vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga i förhållande till det syfte som vi skulle använda dem till. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du kan skriva till oss på: info@ydale.dk
Klagomålsrätt
Om du som konsument vill klaga över ditt köp, ska du kontakta oss via e-post: info@ydale.dk Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka en klagomål till:
Center för Klagolösning
Nämndernas Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga över ha kostat minst 1.110 kr. och högst 100.000 kr. För klagomål om kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 kr. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.
Har du hemvist i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga till EU-kommissionens online klagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr
Standardångerformulär
(Denna formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)
Till:
Ydale.dk
Wæbersvej 15
4000 Roskilde
Info @ Ydale.se
Tel: 9390 9794
CVR: 29675120
Jag meddelar härmed att jag önskar göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpavtal om följande varor/tjänster:
__________________________________________________________________________________
Beställt den: _______________________________
Mottagen den: _______________________________
Konsumentens namn: ______________________________________________________________________
Konsumentens adress: ___________________________________________________________________
Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum: _________________
(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)
Senast uppdaterad 01.04.2025