Yggdrasil – Livets Träd i nordisk mytologi – Ydale
Fortsätt till innehåll

Gratis frakt på alla smycken och drickshorn!

Land/region
Sök
Kundvagn
Yggdrasil – Livets Træ i nordisk mytologi

Yggdrasil – Livets Träd i nordisk mytologi

Yggdrasil – Livets Träd i nordisk mytologi

I den nordiska mytologin finns det ett mäktigt och evigtgrönt träd som förbinder hela kosmos: världsträdet Yggdrasil, även känt som Livets Träd. Vikingarnas universum var inte platt eller oändligt tomt – det hölls samman av detta enda stora askträd, som sträckte sig från underjordens djup till himlens topp. I detta blogginlägg kommer vi att utforska Yggdrasils betydelse, de mystiska varelser som lever omkring det, och trädets roll i Ragnarök. Under resans gång tittar vi också på några arkeologiska fynd från Danmark – såsom smycken, runstenar och fynd från platser som Lejre, Jelling och Ribe – som kastar ljus över vikingarnas förhållande till kosmologi, mytologi och symboler. Avslutningsvis rundar vi av med hur Yggdrasil fortfarande inspirerar nutiden, bland annat i form av smycken (där du hittar en länk till en spännande kollektion). Låt oss börja resan uppför världsträdets stam!

Yggdrasils betydelse – Världsträdet och livets källa

Yggdrasil är själva världens mittpunkt i nordisk mytologi. Det beskrivs som ett väldigt askträd (eller kanske en idegran) med en evigt grön krona som sträcker sig ända upp till himlen. Alla de nio världarna i den nordiska kosmologin är förbundna via Yggdrasil. Trädets tre stora rötter sträcker sig ut i olika dimensioner av kosmos: En rot leder till gudarnas värld Asgård, en annan till jättarnas värld Jotunheim, och den tredje till dödsriket Hel. Under var och en av dessa rötter finns en källa eller brunn med särskild betydelse: Under Asgård-roten ligger Urds brunn, där gudarna samlas till ting (rådslagning) och där ödet fastställs; under Jotunheim-roten finns Mimers brunn med visdomens vatten; och under den nedre roten i Hel utgår källan Hvergelmir, varifrån alla världens floder härstammar.

Yggdrasil anses för heligt – det är inget mindre än livets källa och universums axel. Varje dag rider gudarna till Yggdrasil för att hålla råd under dess grenar. Nornorna (ödesgudinnorna Urd, Verdande och Skuld) bor vid Urds brunn och vattnar trädet med det heliga vattnet så att det inte vissnar. Den livgivande daggen som droppar från Yggdrasils löv faller ner på jorden och håller allt grönt och levande. Man kan säga att trädet symboliserar livets cykel: det när världen, förbinder dåtid, nutid och framtid (genom nornornas ödesväv) och rymmer både liv och död i sin väsen. Enligt myten härstammar även mänskligheten från träd – de första människorna Ask (askträdet) och Embla (alm) skapades av gudarna ur trädstammar. Odins koppling till Yggdrasil är också central: namnet Yggdrasil betyder ”Yggs (Odins) häst”, dvs. galgen. Detta syftar på den berömda berättelsen om att Odin offrade sig själv genom att hänga nio dagar och nätter i världsträdet för att vinna visdom och runornas magi. Yggdrasil var således Odins galge och kallades därför poetiskt hans ”häst”. Denna dramatiska myt understryker hur heligt trädet var för vikingarna – det var platsen för den ultimata offerhandlingen som gav kunskap till gudarna och därmed till människorna.

Varelserna omkring Livets Träd

Det kryllar av liv och aktivitet på och omkring Yggdrasil. I toppen av trädet sitter en stor örn vid namn Räsvalg ("Likslukare"). Mellan örnens ögon håller en falk vid namn Vedrfolner till, och denna lilla falk sägs ha den högsta utsikten i hela världen. När örnens mäktiga vingar slår uppstår vindarna som far över världen. Upp och ner längs stammen pilar den busiga ekorren Ratatosk, som fungerar som en budbärare – eller kanske snarare skvallerbytta – mellan trädets topp och rot. Ratatosk älskar att vidarebefordra hånfulla meddelanden mellan örnen i toppen och en annan skräckinjagande invånare vid trädets botten, nämligen draken Nidhug. Nidhug (Nidhögg) ligger under Yggdrasil vid källan Hvergelmir och gnager ständigt på rötterna. Drakens eviga gnagande symboliserar de destruktiva krafter som hotar livets ordning – en bild av ondska eller förfall som äter på världens fundament.

Men Nidhug är inte ensam vid roten, och örnen är inte ensam i kronan. Fyra hjortar springer runt på grenarna och biter av de färska skotten och bladen. Deras namn är Dain, Dvalin, Dunör och Durathror. Dessa hjortar representerar möjligen de fyra vindarna eller kanske de fyra årstiderna – oavsett vad är de en del av trädets ekosystem och bidrar till den balans (och förbrukning av liv) som kännetecknar naturen. För varje tuss blad de äter växer nya fram; livet fortsätter i en evig cykel. Vid Yggdrasils fot sägs också ligga flera ormar förutom Nidhug, vilket bara understryker hur mångfacetterat (och ibland hotfullt) ett liv som utspelar sig kring världsträdet.

Nornerna måste också nämnas här: de tre ödesgudinnorna Urd, Verdande och Skuld bor vid roten i Asgård, där Urds brunn ligger. Varje dag öser de vatten från brunnen och vattnar Yggdrasils rötter, medan de spinner ödestrådarna för gudar och människor. Urd (som betyder ”förflutet” eller ”öde”) har gett namn åt brunnen, och hon känner till alla öden. Hennes systrar representerar ”blir till” (Verdande/nutid) och ”skuld” (framtid/skuld). Tillsammans håller de Livets Träd och därmed kosmos i gott skick. Att nornerna vattnar trädet med ödesbrunnens vatten, som sedan faller ner som livgivande morgondagg, är en vacker bild av naturens kretslopp och ödets gång – allt hänger samman i Yggdrasils skugga.

Detalj från Överhogdal-tapeten (Vikingatid, funnen i Sverige) tolkas som en avbildning av världsträdet Yggdrasil. Den geometriska trädfiguren i mitten flankeras av olika djur, och högst upp ses en röd tupp – kanske Gullinkambi, tuppen som varnar gudarna om Ragnarök. Tapeten antyder att även vikingarna ibland försökte skildra sitt kosmos visuellt.

Yggdrasil och Ragnarok – världens undergång och återfödelse

I den stora Ragnarok-profetian, som återges i Völvans Spådom (Völuspá), spelar Yggdrasil en avgörande roll. Tecknen på världens undergång inkluderar att en röd tupp (Gullinkambi) gal högt från Asgård och väcker de stridande parterna – en annan tupp gal i Helheim, och även jättarnas värld har sin varsel. När tupparna gal, börjar jorden att skälva. Det sägs att Yggdrasil skälver och stönar när Ragnarok inträffar, och ingenstans är man säker. Världsträdet känner alla kosmos smärtor: Odin konsulterar Mimers huvud för sista råd vid roten, och de sista stora slagen utkämpas mellan gudar och jättar.

Enligt vissa traditioner kommer Yggdrasil också att ta skada under Ragnarök. Den danska arkeologen Lotte Hedeager påpekar att i stridernas kaos kanske trädet rycks upp med rötterna och förtärs av eldens lågor när världen brinner. Detta scenario – där till och med Livets Träd går under – understryker Ragnarök som den slutgiltiga domedagen. Men nordisk mytologi rymmer alltid ett frö av hopp: ett nytt universum spirar fram ur det gamla. Och här kommer Yggdrasil åter in i bilden som själva livets livlina.

En vacker detalj i myten berättar nämligen att två människor överlever Ragnarök genom att gömma sig i Yggdrasils hålighet. Dessa två – en kvinna vid namn Liv (Líf) och en man vid namn Livthraser (Lífþrasir) – finner skydd i “Hoddmímis holt”, som tolkas som ett annat namn för Yggdrasil. Medan elden rasar och gudar och jättar faller, gömmer sig Liv och Livthraser i trädets skyddande famn, nära Mimers brunn. Där livnär de sig på morgondaggen på Yggdrasils blad. När allt är över och röken lättar, kommer de två fram igen – som de nya Adam och Eva – och återbefolkar världen, som återigen är grön och fridfull. På så sätt blir Livets Träd också livets räddning. Även om myterna varierar (på vissa ställen antyds det som sagt att trädet går under i lågorna), vilar den poetiska rättvisan ofta sin hand över Yggdrasil: Det är svårt att föreställa sig livets cykel utan Livets Träd. Att Liv och Livthraser knyts till Yggdrasil visar att trädet symboliserar kontinuitet och hopp – även i mötet med apokalypsen.

Man kan dra en intressant parallell: Precis som de första människorna (Ask och Embla) blev till ur trädets material, blir de nya människorna efter Ragnarok till med hjälp av världsträdet. Cirkeln sluts – från träd kommer liv, och i trädet bevaras livet genom katastrofen. Yggdrasil står som en symbol för naturens pånyttfödelse. Tanken på ett världsträd som överlever (eller åtminstone säkerställer överlevnad) trots kaos, har något universellt uppmuntrande över sig. Det är “Livets Träd” i ordets sannaste betydelse: källa till liv, beskyddare av liv och återställare av liv.

Vikingarna och kosmologins spår – fynd från Danmark

Vikingarna lämnade inte efter sig skriftliga traktater om sin världsbild, men deras myter och symboler har satt spår i arkeologin. Danmark rymmer flera fynd som ger oss glimtar av hur vikingarna föreställde sig kosmos och uttryckte sin tro genom konst och föremål. Låt oss titta på ett par exempel – från monumentala runstenar till små smycken – och koppla dem till idén om Yggdrasil och livets cykel.

Jellingstenen – Kristus på världens träd

Ett av de mest berömda monumenten från vikingatiden är Jellingstenarna i Jelling, Jylland. Den stora Jellingstenen, rest omkring 965 av Harald Blåtand, markerar Danmarks övergång till kristendomen – men den gör det med en fascinerande blandning av kristen och hednisk symbolik. På ena sidan av stenen syns en bild av Kristus, men det ovanliga är att han inte är avbildad på ett traditionellt kors. Istället slingrar sig grenar eller band runt honom, som om Kristusfiguren växer ut ur ett träd. Faktum är att dessa slingrande former liknar ett levande träd snarare än ett snickrat kors. Många tolkare har noterat att Kristus här tycks hänga på Yggdrasils grenar istället för på Golgatas kors. Det kan ha varit helt medvetet från Harald Blåtands sida: Genom att låta den nya kristna frälsaren smälta samman med det välkända livsträds-motivet, gjorde man övergången till den nya tron mer begriplig för dåtidens danskar. Yggdrasil var ju redan en symbol för offer (Odens hängning) och för livets upprätthållande; nu blev det också en symbol för Kristi offer och evigt liv.

Inskriptionen på Jellingstenen proklamerar att Harald ”gjorde danerna kristna”. Ändå valde han att avbilda Kristus på ett sätt som påminner om Oden på Yggdrasil (Oden hängde nio nätter i trädet, Kristus hängde på korset). Kombinationen är slående: Livets Träd möter korset. I kristen tradition finns faktiskt också idén om ett livets träd (t.ex. paradisträdet eller till och med korset som ”ett nytt livets träd”). Vikingakonstnären som högg ut Jellingstenen har förenat dessa världar i stenbilden. Jellingstenen står därmed som ett konkret bevis på att föreställningen om Yggdrasil och kosmiskt liv var djupt rotad – så djupt att även den nya tron var tvungen att låna bildspråk därifrån för att kommunicera effektivt. Står man framför stenen i Jelling idag kan man fortfarande ana de sammanflätade banden och grenarna runt Kristus. Även om färgerna har slitits av tidens tand lever symboliken vidare.

Färgstark rekonstruktion av Harald Blåtands Jellingsten. Här ses Kristus med utsträckta armar omgiven avindviklade slingor – dessa kan tolkas som grenar från ett träd (världsträdet) istället för ett kors.Bilden är en modern reproduktion från Nationalmuseet som visar hur stenen kan ha sett utbemålad i sin tid.

Odin från Lejre – gudom och kosmos i miniatyr

Från det monumentala Jelling reser vi nu till något mycket litet: en liten silverfigur funnen i Gammel Lejre på Själland. Lejre är känt från sagohistorien som kungasläktens hemvist (Skjoldungarna) och har på senare tid avslöjat arkeologiska skatter som vittnar om platsen som ett makt- och kultcentrum under vikingatiden. År 2009 gjorde en amatörarkeolog en unik fynd: en 18 mm hög figur gjuten i silver, som föreställer en tronande person omgiven av djur. Figuren visar en person klädd i lång dräkt och mantel, sittande på en högryggad stolstron. På varje armstöd sitter en fågel, och bakom tronen ses två stora djurhuvuden som biter om ryggstödet.

Det omedelbara antagandet – som även utgrävningen och museet kom fram till – är att figuren föreställer guden Oden på sin högsäte. Enligt myten sitter Oden på tronen Hliðskjálf, varifrån han kan skåda ut över alla världar. De två fåglarna på armstöden stämmer perfekt med Odens två korpar, Hugin och Munin, som varje dag flyger ut i världen och för honom nyheter. De två djurhuvudena på baksidan av tronen kan symbolisera Odens två vargar, Geri och Freki, som ofta ligger vid hans fötter. Allt som allt tyder allt på att vi här har Oden själv, i liten skala – kanske ett mini-altare eller en amulett som en viking har använt i kult eller som statussymbol.

Den lilla silverfiguren från Lejre (ca 900 e.Kr.) – tolkad som guden Oden på sin tron Hliðskjálf, flankerad av sina två korpar Hugin och Munin (på stolens armstöd). De två djurhuvudena bakom ryggstödet anses representera Odens vargar Geri och Freki. Fyndet av figuren i Gammel Lejre bekräftar skriftliga källor om platsen som ett centrum för Odensdyrkan.

At Odin-figuren dök upp just i Lejre är inte förvånande, men ändå fantastiskt. Lejre nämns i sagorna som en hedensk samlingsplats, och arkeologer har grävt ut stora kungahallar här. Fyndet av en Odin-figur antyder att kosmologin – personifierad av gudar som Odin – var närvarande i vardagslivet. Man kan föreställa sig att vikingarna i Lejre kände till myterna om Odins bedrifter, inklusive hans sökande efter visdom vid Yggdrasil. När de tittade på den lilla figuren kanske de tänkte på Odin, som från sin tron eller från toppen av Yggdrasil bevakade de Nio Världarna. Odin är trots allt central i kosmos: han är den som mottog runorna under trädet och som regerar Asgård från högsätet. Figuren ger oss ett direkt fönster till vikingarnas religiösa föreställningsvärld – en värld där en liten silverbit kunde representera det största av allt, nämligen ordningen i universum.

Smycken och symboler – från vikingatid till idag

Förutom de stora stenmonumenten och fina kultfigurerna bar vikingarna med sig kosmologin i en mer vardaglig form – smycken och amuletter. Det mest kända exemplet är utan tvekan Tors Hammare, Mjölner, som hundratals (ja, faktiskt över tusen) små hängsmycken formade som hammare vittnar om. Dessa hammaramuletter har hittats över hela Danmark, från Ribe i väst till Bornholm i öst, och de signalerar bärarens koppling till Tor, beskyddaren. Men hur är det med Yggdrasil – bar vikingarna också symbolen för Livets Träd som smycke?

Det direkta motivet av ett träd är mindre vanligt i bevarade vikingasmycken, vilket kan bero på att trädet kanske var mer implicit närvarande i deras konst. Många vikingatida smycken och föremål är dekorerade med intrasslade djur och slingrande växter i så kallade slingstilar (t.ex. Jelling-stil, Mammen-stil, Urnes-stil). Vissa forskare menar att vissa av dessa abstrakta mönster kan ha representerat själva världsträdet i stiliserad form. Till exempel ser vi på träskulpturerna i den norska Urnes stavkyrka (1100-talet) ett motiv med ett stort slingrande djur och en orm – detta tolkas som en kristen bild av kampen mellan gott och ont, men liknar också Nidhug som gnager på Yggdrasil. Under vikingatiden flöt betydelserna samman: en vinranka kunde lika gärna vara en gren av Yggdrasil, och en slingrande orm kunde leda tankarna mot Nidhug eller Midgårdsormen.

Från Ribe känner vi till många fina pärlor, amuletter och till och med kristna kors som handlades i staden. Ribe var en internationell handelsstad där nya idéer och symboler möttes. Kanske hade folk där hört talas om kristendomens eget Livets Träd (korset eller paradisets träd) långt innan omvändelsen, och jämfört det med sitt eget Yggdrasil. Vi kan bara gissa. Men ett konkret fynd från Ribe-området understryker att vikingarna sökte skydd i både gamla och nya symboler: På Lolland hittade man till exempel en liten hammaramulett med inristade runor som direkt identifierar den som ”hammare” – en blandning av hednisk form och skriftlig magi. Vikingarna var alltså inte främmande för att bära sin tro runt halsen.

Föreställningen om Livets Träd försvann inte med vikingatiden. I många danska trakter levde folktron på heliga träd vidare genom medeltiden och in i modern tid – de så kallade “vårdträd” eller skyddsträd vid gårdarna, som man offrade till för att säkra släktens lycka. Ett exempel: Ännu på 1800-talet kunde ett enormt gammalt träd på en gravhög vid Roskilde hedras som en slags beskyddare av lokalområdet. Sådana seder är förmodligen ekon av den djupa rot som Yggdrasil hade planterat i det nordiska medvetandet: Trädet som livgivare och beskyddare.

Yggdrasils arv och inspiration i nutiden

Yggdrasil, Livets Träd, stod i centrum av vikingarnas universum – och på sätt och vis står det fortfarande i centrum för vår fascination av den nordiska mytologin. Trädet symboliserar samhörighet mellan alla ting, från gudar till människor, djur och andar. Det påminner oss om naturens kretslopp, om att livet uppstår, förgår och återuppstår. Genom arkeologiska fynd som Jellingstenen och Odin-figuren från Lejre kan vi se hur integrerade dessa idéer var i dåtidens samhälle. Vikingarnas hantverkare och berättare har gett oss bilder av att även om tiderna förändras (från asatro till kristendom, från vikingatid till nutid), så lever de stora symbolerna vidare – ibland dolda i nya skepnader, ibland klart och tydligt.

Idag upplever vi ett förnyat intresse för nordisk mytologi och dess symbolik. Yggdrasil dyker upp i allt från litteratur och konst till design och smyckeskollektioner. Och det är inte så konstigt: Livets Träd talar till något universellt i oss om sammanhang, styrka och hopp. Många gillar tanken på att bära med sig en liten bit av denna myt i vardagen – som en påminnelse om rötter som går djupt och grenar som sträcker sig mot himlen. Om du har blivit inspirerad av berättelsen om Yggdrasil och livets cykel kan du upptäcka våra smycken inspirerade av Livets Träd. Vi har samlat en hel kollektion av unika smycken som hyllar världsträdets skönhet och betydelse. Varje design är tänkt som en liten hyllning till Yggdrasils grenar och rötter, och därmed till livets eviga kretslopp. Titta gärna förbi vår Livets Träd-kollektion – kanske hittar du din egen lilla bit av världsträdet att bära med dig.